May 27, 2008

Hippie/Sihanukville, Cambodia

Udsigten fra min balkon paa Otres beach, Cambodia

Det var en lang tur herned.... Forskellen mellem Thailand og Cambodia er enorm og kan ses med det samme man kommer over graensen.... Da jeg endelig to - tre busser senere (Og det er ikke asfalt, Cambodias regering bruger penge paa, det er mest dirt-roads med enorme huller og regnspor) naaede frem til Sihanukville... Er det som at blive invaderet naar man staar af bussen, der staar mindst 50-100 haabefulde udenfor, de venter paa at du vil bruge deres hotel, guesthouse, moto,Tuk-tuk whatever.... Saa jeg taeller lige ned foer jeg bider taenderne sammen og staar af.... Ved graensen var det ligesaadan... Men ung man, han var mindst 17, fandt frem til mig og han koerte mig de 15 -20 km ned af jordvejene til bussen... Stak ham et par dollar mere end han bad om, da han iforvejen var yderst rimelig og meget hjaelpsom... I det hele taget er Kmerene et meget blidt folk, hva er det saa der goer dem saadan nogle sadister naar de gaar ind i militaeret? - Og det gaelder jo ikke bare i Cambodia, men de fleste steder i verden... Men man kan jo bare se paa Burma....


Endte op paa en strand, der hedder Otres, den ligger lidt uden for Sihanukville og er total mennesketom i regntiden... Fantastisk sted, men rummene var MEGET basic( Alt var meget slidt,absolut ingenting i rummet udover en madras paa gulvet - for basic iforhold til prisen - saa efter en aften/nat med super service af nogle meget rare folk..Dog en forholdsvis kort aften da den franske ejer havde lovet at komme ud med benzin til generatoren... da han ikke kom gik al elektricitet kl 21:00! - Men saa havde jeg stjernerne at kigge paa imens jeg roeg en smoeg paa min balkon.. Stod op kl 5:30 og saa solen staa op og sad paa stranden i den koelige morgenbrise... Det ku'jeg godt blive afhaengig af!
Nu er jeg taget ind til Sihanukville by med to hollaendere og en norsk pige. Vi har vaeret paa det Vietnamesiske konsulat og faa Visa og tager alle afsted imorgen - Men de tager til Saigon og jeg tager sydpaa... Det var helt rart at vaere sammen med andre mennesker for et oejeblik...

Sihanukville
ku'ligesaa godt vaere Ibiza eller et andet lign sted for 20-30 aar siden... Det skal nok komme, det er udlaendingene som sidder paa turistforretningen og den gaar strygende!

Hva mon Kmererne siger til alle de disse halvnoegne mennesker, som dasker rundt og vil ha'alt til den billigste pris uden omtanke for folk og den enorme fattigdom omkring dem...? Desuden er stranden her taet paa byen saa beskidt, at jeg ikke ville gaa i vandet her... der floed rundt med affald inkl faeces... YRKS!


Naa, men jeg tager videre til Kompot, det er en mindre flodby taet paa den Vietnamesiske graense....

No comments: