April 1, 2008

Om tanker og mangel på samme!



                                                                                             Dette foto tilhører;  Unik-Foto



Efter at jeg opdagede, at Politiken web 'låner' fra andre aviser og web-redaktioner,fuldstændigt identiske genoptryk af artikler; ord for ord og det helt uden kildeangivelse! Er det blevet temmeligt svært, at læse deres artikler, for jeg sidder uværgeligt og tænker; Hvem er den reelle afsender og hvad er sandt? [ Se mit indlæg fra d.29.03]

Tag nu f.eks. Ekstrabladet (Ja, jeg ved det godt, de er langt ude -altid!)  Men; Der skete en menneskeligt ufatteligt og meget tragisk ulykke i week-enden; I den første artikel med foto er der en laaaaang sentimental smøre om, hvordan brandfolk med 20 års erfaring [!] brød hulkende sammen, hvilket jo er fuldt forståeligt i denne situation! Men da det så kommer frem, at det er en stakkels 14 årig praktikant, som er blevet slæbt ud til en meget voldsom trafikulykke, af en indsatsleder med meget lidt omtanke og endnu mindre situationssans. Så bliver der hurtigt lagt distance til den første artikel i eget regi, ved at skrive at; " flere dagblade havde bragt billedet/historien af de grædende redningfolk"- Ja, det havde EB sgu da ! Også på Rådhuspladsen med meterhøje bogstaver !!! -
Politiken vælger at sende den selvsamme "nyhed" om indsatslederens mildest talt uigennemtænkte handling, med den selvsamme ordlyd som EB's! Thøger Seidenfaden, Politikens redaktør har ellers, offentligt, meget travlt med at distancere sig fra søsteravisen !
                                                                           
                                                                               ~0~

EkstraBladet vælger også en hel uge i træk, at komme med de mest sensationslystne og kvalmende "Smørrebrøds sedler" - Det er vel en ubevidst/subliminal form for forråelse? Dagligt at blive bombarderet med tommetykke overskrifter med smagløse ordvalg, som f.eks EkstraBladets? Om det er en politiker, som går i seng med "et barn" på 15 (Sjovt, som "børne" grænsen er en bevægelig størrelse! Alt efter hvem der tales om?!) Eller når det handler om en fatal familie ulykke på landevejen, EB's redaktion går altid efter den laveste fællesnævner!-Fuldstændigt som Pia Kjærsgård og DF.


2 comments:

Anonymous said...

Har du overvejet at grunden til at ordlyden er den samme er at de begge bruger reuters o.lign. som kilde?

Hvilket i øvrigt er grunden til at alle gratis-aviserne også har fuldstændig samme ordlyd.

Gabs said...

Ja, det har jeg selvfølgelig, men så skriver man kildeangivelse f.eks; Reuters Bureau ! Det er jo dét jeg harcelerer imod; Manglen på kildeangivelse, når Politiken f.eks gengiver en artikel fra The Guardian, ikke at man "låner" eller køber de samme nyheder!