March 29, 2008

Er der stadig noget der hedder kalkérpapir?




Flere gange har jeg undret mig over 'Politiken'/Web udgavens udvalg af "nyheder" - og fik jeg så min mistanke slået fast... Da der i Danmark ikke er nyheder nok, læser man simpelthen andre aviser's websider, tager de artikler man mener har en vis nyheds værdi (Hvilket nogle gange går lidt trægt -se tidligere indlæg ang Hillary Clintons fantasifulde udgave af en Bosnien tur - hvor jeg faktisk var hurtigere til at "stjæle" end Pol!) eller fordi historien er sjov, menneskelig osv. Poltikens redaktion har en vis forkærlighed for den britiske avis The Guardian's historier  - og det er jo fint nok! 'Nyheder' er sin natur en form for kædereaktion ! Men at tage en artikel og oversætte den ord for ord, uden at tilsætte den noget som helst af sit eget og uden kildeangivelse på selve teksten, se dét forstår jeg ikke!! Hvis jeg gjorde det og udgav det på papir, ville det være teksttyveri eller hva sådan noget nu hedder og jeg ville få en retsag på halsen! 
At disse "oversættelser" så ofte bliver til rigtigt dårligt dansk er en helt anden historie og næppe en nyhed; "omstillingsbordet smeltede ned...." !!!!??!!

 Se f.eks gårsdagens artikel om en stakkels nyhedsoplæser. som begyndte at fnise under oplæsning af en nekrolog og tilsidst næsten blev kvalt af grin, så en kollega må tage over.
 Politikens version: Her
og The Guardian's ditto

Ps; Men 'Politiken' skal da også ha' ros! Deres 'Ping' service er fantastisk! Især hvis man står og mangler lidt opmærksomhed til sin Blog! Bare skriv noget, der kan linkes til en eller flere artikler i avisen's webudgave og voila.....!

No comments: